Podle výsledků posledního průzkumu společnosti Kaspersky, které popisuje zpráva „ Excitement, Superstition and great Insecurity – How global Consumers engage with the Digital World “ (Nadšení, pověry a velká nejistota – jak se globální spotřebitelé zapojují do digitálního světa), se umělá inteligence stává fakticky novým členem společnosti. Studie také zjistila, že AI dnes přebírá nové role v oblastech, kde může uspět a kde jí lidé mohou důvěřovat. Třetina respondentů (34 %) se domnívá, že umělá inteligence může být díky své nestrannosti lepším vedoucím než člověk. Převážná většina (57 %) je připravena používat AI k efektivnějšímu řízení svého každodenního života a 31 % by ji využilo při hledání vhodného partnera v seznamovací aplikaci.
ChatGPT, jeden z nejoblíbenějších chatbotů na světě, zaznamenal podle statistik na Similarweb po spuštění v listopadu 2022 v prvním měsíci 153 milionů návštěv a v dubnu 2024 dosáhl vrcholu 2 miliard návštěv. V reakci na rychlý vývoj v oblasti umělé inteligence provedla společnost Kaspersky hloubkovou studii, která zkoumala současnou úroveň důvěry v AI a její roli od manažerských pozic na pracovišti až po pomoc při důležitých životních rozhodnutích.
Podle studie respondenti vnímají umělou inteligenci jako člena nebo dokonce manažera svého pracovního týmu – 34 % věří, že AI může být spravedlivějším šéfem než člověk.
Další oblastí, kde může AI sehrát aktivní roli, je vzdělávání. Téměř polovina respondentů (47 %) předpokládá, že děti se budou v blízké budoucnosti učit prostřednictvím virtuálních zážitků ve virtuálních světech, označovaných jako Metaverse.
Polovina všech uživatelů (50 %) se domnívá, že AI se již stala neodmyslitelnou součástí jejich života, přičemž 43 % má pozitivní názor na její potenciál přinést mnoho zajímavých příležitostí a zlepšit budoucnost všech lidí. Většina respondentů připouští, že umělá inteligence má schopnosti v kreativních oblastech – 62 % věří, že AI je věrohodným tvůrcem uměleckých děl.
Umělou inteligenci lze také považovat za spolehlivého společníka a pomocníka v každodenním životě. Více než polovina respondentů (57 %) by chtěla využívat AI k efektivnějšímu zvládání svého každodenního života.
Téměř polovina dotázaných (48 %) je připravena používat chatbota s umělou inteligencí k online konverzaci a 31 % by ho využilo i jako pomocníka pro nalezení vhodného partnera v seznamovací aplikaci. Mnoho lidí (48 %) se také domnívá, že se lidské vztahy pod vlivem AI změní, jakmile virtuální postavy začnou nahrazovat skutečné živé partnery.
„Jsme svědky rostoucího využívání AI jako cenného nástroje, který pomáhá lidem v nejrůznějších oblastech. Kromě tradičních aplikací, jako je zpracování a analýza dat, je AI svěřováno stále více osobnějších rolí, včetně romantiky, vzdělávání a práce. S dalším vývojem technologií AI se jejich potenciál pro inovace a zlepšování lidských zkušeností ještě prohlubuje. Tento pokrok však přináší i nečekaná rizika a sofistikované hrozby, od přílišného spoléhání se na rady AI až po phishing, deepfakes a krádeže identity s podporou AI. To jsou problémy, které musíme řešit na více úrovních,“ komentuje Vladislav Tushkanov, manažer skupiny pro výzkum a vývoj ve společnosti Kaspersky.
Na ochranu uživatelů před hrozbami řízenými umělou inteligencí společnost Kaspersky doporučuje:
- Nainstalujte důvěryhodné řešení kybernetické bezpečnosti, které dokáže nabídnout ochranu proti AI phishingu tím, že rozpozná škodlivé stránky a zabrání interakci s nimi. Takové řešení pomůže identifikovat a blokovat podvodné e-maily a webové stránky, jejichž cílem je krádež osobních údajů.
- Abyste se vyhnuli rizikům spojeným s falešnými zprávami, je dobré nedůvěřovat slepě žádostem o osobní údaje nebo peníze, i když se zdá, že pocházejí od přátel, rodinných příslušníků nebo kolegů. Je prozíravé si pravost takových žádostí ověřovat prostřednictvím alternativních způsobů komunikace.
- Pomocí online kontroly ochrany osobních údajů je zapotřebí upravit nastavení ochrany osobních údajů tak, aby se omezilo riziko krádeže identity s podporou AI. Tento přístup minimalizuje množství osobních informací přístupných online, což aktérům hrozeb ztěžuje zneužití osobních údajů.
Celá zpráva společnosti Kaspersky Excitement, Superstition and great Insecurity – How global Consumers engage with the Digital World je dostupná zde.
Informace o průzkumu
Společnost Kaspersky pověřila v červnu 2024 společnost Arlington Research, aby provedla online průzkum mezi 10.000 respondenty. Cílem bylo zjistit jejich postoje k současným digitálním pověrám, roli umělé inteligence v životě lidí a tématu digitální nesmrtelnosti. Vzorek zahrnoval vždy 1000 respondentů z Velké Británie, Německa a Francie a 500 respondentů ze Španělska, Itálie, Portugalska, Brazílie, Mexika, Ruska, Kazachstánu, Indie, Číny, Indonésie, Turecka, Saúdské Arábie, Spojených arabských emirátů a Jihoafrické republiky.